Какво му е лошото на висшето образование по информатика?


4
Не знам за другите специалности и факултети, говоря за факултета по математика и информатика(и към Софийския, и към Пловдивския университет, а може би и на другите по-известни университети където се учи информатика).
Ясно е, че можеше да е много по-добре(или пък ако сравняваме с по-западните държави), но като за нивото на държавата ни е прилично.
Предимствата са средата(общуване с колегите, с преподавателите, контакти, връзки, запознанства, помагащи да се почне работа още по време на следването), изпитите(които те карат да учиш усилено), мотивацията(на някой хора им е по-трудно ако трябва сами да се подготвят и университета ги кара да се дисциплинират), академичното образование(накрая се получава диплома което все пак е нещо а и може да запишеш магистратура), многото задължителни и изибраеми предмети(широки и фундаментални знания по различни дялове от информатиката и математиката полезна за нея), четирите години студентство(много време за учене, работене и натрупване на стаж, разтоварване, отделно възможности за стипендии, ISIC карта и разни студентски благинки).
Естествено университета няма насила да те научи, студента трябва сам да е инициативен, да знае как търси каквото му трябва, да се самоспециализира и т.н., все пак това е доста самоука специалност, и за мен основният фактор е самоподготовката и самоинициативата.
Всеки може да си се самообучава паралелно с университета в каквото желае, от open source проекти до книгите и видеолекциите на Наков, ако човек не ги прави тия неща, няма да се справи нито в университета, нито в академията.
Т.е. за мен не е виновно образованието, ами самите хора, та ми е чудно защо всички говорят за некачествено образование(то не че е много качествено де), университета само може много да помогне на тези, които имат потенциала да овладеят тия професии, че и на всичкото отгоре която и година да си в университета можеш да се запишеш и в академията, и така отвсякъде да си затрупан от учене.

в Други от Bootstrapper (0 точки)


Отговори



5

Доста от основните недостатъци бяха споменати по-горе, но ще се опитам да ги систематизирам.

Предимства:

  • ФМИ ти дава стабилна основа. Да, с учебни програми отпреди години, но в крайна сметка има алгоритми от преди Христа, които все още не могат да бъдат подобрени.
  • ФМИ ти дава добри познания по математика, дори малко по-задълбочени от нужното, но важни, за да допълнят общата ти култура на софтуерен инженер.
  • ФМИ ти дава общество. Хората са най-важният ресурс. Колегите, с които ходиш да пиеш бири и да се забавляваш после ще работят в същата сфера и ще са важни за бъдещи проекти и контакти.
  • Не на последно място и диплома. Макар знанията да имат доста по-голямо значение, трябва и диплома да вземеш, не може с едното средно образование да си останеш.
  • 240 ECTS. После може да решиш да караш магистратура навън. Тези 240 кредита те поставят с едни гърди напред в страни като Холандия/Дания например, където обикновено излизат с 200-220.

Недостатъците:

  • Нещата се преподават теоритично - примерите за реално приложение на материала са малко, а формулите - много.
  • ФМИ като финансова институция - за съжаление за да съществува, ФМИ поставя приоритета върху броя обучаващи се студенти, а не върху контрола на качеството на студентите (мога да ти дам пример за колега, който записа година с 9 невзети изпита).
  • Липсата на реформа в учебните програми - по време на следването си често може да си зададеш въпроса "Къде по дяволите ще използвам това??". Някои предмети могат да бъдат осъвременени с новите технологии, както се прави в университетите навън (или например тук, в Телерик).
  • Липсата на мотивация. Напоследък като гледам и долните курсове, студентите се интересуват просто да минат между капките, да си намерят тест от минала година и да им пишат една тройка. Не се стимулират по никакъв начин да учат някакви готини неща, а по-скоро да препишат на изпита.
  • Някои хора не знаят какво правят във ФМИ, т.е. общото ниво не е много високо заради някои от точките по-горе или други. За пример ще дам една моя колежка, която в четвърти курс сподели с мен следното изречение: "Ех, сега за този проект май най-накрая ще трябва да си инсталирам Visual Studio.." Моля, в четвърти курс???

ФМИ може да си има своите недостатъци, но дава и доста на студентите, които искат да вземат от него. И именно това е най-ключовата част - ако си достатъчно мотивиран да научиш, ти ще се ориентираш какво да записваш като предмети и ще се занимаваш допълнително в свободното си време с това, което те кефи. Ако се оставиш само на задължителната програма в университета и разчиташ, че ще ти е достатъчна, ще останеш с една диплома в ръцете, две формули в главата и елементарни познания по програмиране, които да са напълно недостатъчни за твоята професионална реализация.


от bmmarinov (1498 точки)


8
Здравей,
явно неси попадал на следната ситуация,
студентка отида на изпит, без дори да знае какъв и е предмета, изкарва 6-ца (в по лош случай 5-ца) и гарантирам, че незнае нищо !!!
Това се случва точно в ФМИ магистратура.
Имам наблюдение и над други университети.
Проблема с Вишето образувание е че на никого нему пука. На университетите им плащат на брой студент, затова няма контрол и студентите не отпадат.
Ако няма заплаха, ако няма натискана, докъто се изгради навика, хората не учат !
Да не говорим факта, че в университета хората 60% може и повече, влизат за престиж, нещо трябва да се учи .....
Поздрави,
Борис Гуцев

от Boris (3959 точки)


0
Това е неприятно наистина, и единия от проблемите е, че се губи мотивация така и на хората им изглежда безсмислено, значи човек трябва да се надява да попадне сред точни колеги. А тая студентка едва ли би могла да работи по специалността си както трябва, а и въобще такива хора и ситуации трябва да бъдат погледнати с надсмешка.

от Bootstrapper (0 точки)

0
Само една поправка. На университетите се плаща на брой приети студенти, т.е. първокурсници. В горните курсове не отпадат, защото на някой си няма да му стигне броя часове, за да си получи заплатата. ...което не променя особено наличния проблем.

от Milena (35 точки)



0

@Bootstrapper Здравей, колега. Ти първо студент ли си? Ако да, то какво е мнението ти за твоите лектори по информатика и като цяло основата, която ти дават? Аз уча Приложна математика (не е във ФМИ и нарочно няма да кажа къде), но от това, което виждам вече 3-та година, мога да кажа, че поне в този университет информатиката е на изключително лошо ниво. Сега ще се и аргументирам, защото не искам думите ми да са без покритие, хвърчащи някъде в пространството. Записах тази специалност поради куп причини. Не ми се занимава с математика, но малко от малко ми се отдава (когато седна да уча :D) и това ми беше и идеята - да попадна в среда с хора, които мислят по-абстрактно и от тях да мога да получа нови идеи, да видя как те правят нещата, защо ги правят така, а не по друг начин. А и идеята на специалноста е ако не станеш математик, то поне ти би бил един добър програмист (учихме дори multirthreading) и ще си достоен конкурент на пазара на труда. Да, ама не!  Лектора ми по Информатика 1 беше изключително несериозен и само ни обясняваше някакви философски простотии, които наистина са полезни, но той затова ли е там, да ни обяснява как видиш ли ние трябва да се научим да пишем, а писането...е видях цикъл, видях рекурсия (стори ми се изключително лесна и приятна, след неговото обяснение). Та с общи усилия стигнахме до двумерни масиви (за по-големи размерности дума да не става!! ). Изпита беше изключително "труден" - имахме да напишем програма, която попълва триъгълна матрица, сума от 1 до n, рекурсия (от сорта на числата на Фибоначи) и абе въобще супер тривиалните неща. В крайна сметка аз си взех изпита от втория път и така и не можех да пиша. Тогава стана интересно! Инфоматика 2 - Алгоритми! Кви алгоритми, кви 5 лв? Че аз не мога един масив като хората да обработя (само 2-ма от групата разбираха нещата, защото в средното си образование бяха в такива профили), те ни хвърлиха в Backtrack, Merge\Quick\Bubble\Selection sort, сложност и анализ на алгоритми и куп други извратенийки, за които трябва да имаш добра основа. Ок, ще кажете, че аз се надвявам университета да ме научи и седя и си клатя краката по цял ден. Да, ама не! Та ние по информатика 1 дори учебник нямахме! А не трябва ли поне основа да ми даде - да ми кажат, абе почни оттук, това е ок за начинаещи, това не е добре написано, чакай сега ще ти обясня как става...аз като ходих на консултация по информатика 1 чувах само "Е, старали сте се, браво! Продължавайте в същия дух и ще успеете.". Каква консултация е това? Аз отивам и ясно изказвам въпроса и затрудненията, които имам, а насреща чувам това. Лекторката ми по Алгоритми е върха! Не знам какво лошо да кажа за нея (освен, че не мога да я открия в кабинета й, когато имам въпроси по някоя задача). Тази жена ме научи на всичко, което знам (като изключим и асистента). Даде ми начин на мислене, начин на създаване на алгоритми (Частните цели), структура и форматиране на код/псевдокод. Де да бяха поне повечето като нея! Дълбок поклон за това, което тя прави! Втората много важна фигура, в развитието ми като програмист в Университета е асистента ми! Той е железен! Винаги е насреща, винаги знае как да помогне, никога не се офлянква и/или оправдава! И в крайна сметка - имаш някви представи, че съществуват сортировки, рекурсии и незнам си какви още неща, но толкова ти е омазано висчко в главата, че по-добре да почнеш отначало, а? ООП ми го водеше същия лектор! Ей, аз един ред не видях да напише на дъската! Пак само философия, пак "Браво, мъчил си се.", пак нямахме учебник...Пак нищо! Едно голямо нищо! Та, ако не бяха те (лекторката ми по алгоритми и асистента) , сигурно щях още да въртя цикли от 1 до 10 (не до n) и да се радвам, че мога да пиша! И накрая какво - бам, Telerik Academy! Е от това, което до момента виждам, че се случва в академията (като изключим бързия темп на 2-рата част) имам чувството, че се преродих! Тези хора са железни! И като виждам какво се случва в университета и какво се случва в Телерик, какво да кажа? Как да кажа, че нивото в Университета е по-добро? Как да кажа, че въобще е добро, като хората на които им пука за теб се броят на пръстите ти на едната ти ръка? Адски благодарен съм на д-р Наков и още куп хора, които са решили да направят това нещо Академията! Дори и да не я завърша, знам че ще науча много повече отколкото в Университета, та дори и с книгите да си лягах!


от rodi1i (237 точки)


2
Аз съм завършил преди повече от 10 години. Лошото на университетите е че дават много суха теория и на практика те объркват много повече.

Аз имам опит само защото се самофинансирах prez godinite и си правя всичко сам. Поемам рискове и т.н.

Иначе съм се нагледал на дипломирани специалисти, които не могат да вкарат картинка в Word dokument, но са с претенции да взимат 4 цифрена сума.

от Dobromir (777 точки)


0
Сега като видях темата смятам че направо МОН трабва да се намеси и да въведе в профилираните гимназии учебника на академията и ако искат за 2 години да го минават. По мои спомени преди 10 години нямаше един добър учебник за въведение в програмирането, но май и сега няма.

от borisfrenkev (165 точки)


1
Закон на качественото образование: образованието е качествено тогава когато могат да го завършат малко хора. В България 60% (образно казано, инак са около 30% което е около 2.2млн) от хората имат висше образование - придобива се лесно по един от следните варианти: - учиш, спукваш си г*за от учене и завършваш --> имаш диплома - чуиш, плащаш накрая на този или онзи --> имаш диплома - записваш някой от ВСУ, БСУ или подобни, цакаш яко пари, знаеш не знаеш --> имаш диплома - отиваш на специални места където срещу 3000-4000лв получаваш диплома по-читава от оригиналната --> имаш диплома
Ами ето ти няколко причини КАДРИТЕ от висшето ни образование (случка при мен преди 8-9 години: идва завършил КСТ от ТУ за Win админ, питам го какво е Активна директория, а той тръгва да ми обяснява как се прави папка в Windows XP). Та всъщност ако не споменаваме, че по електротехника се учеха електронни лампи в 90% от времето, вместо да си говорим в 10% от времето за тях и в 90% за интегрални схеми и транзистори, образованието ни е що годе добро. Що годе....

от ibalistix (0 точки)


0
Висшето образование е хубаво, както ти го описваш. Но пресен случай е от последния ми изпит, как преподавател хвали "отличника" на курса, а той се спука да преписва, като на всичкото отгоре се хвалеше каква "умна" схема си бил измислил. Точно поради тази причина съм се записала за едната хартийка и не си давам много зор, а колкото да минавам. Не знам къде се къса нишката, но е факт, че тройкаджии знаят много повече от преписвачи-отличници

от desi.docheva (417 точки)


2
Колегите в университета са най лошото нещо според мен. Повечето ходят за отбиване на номера и нямат амбицията да прогресират, преписват по изпити и т.н. Не ми се общува с такива хора. Има и изключения все пак. И като цяло мисля че си струва да се сблъскаш с толкова боклуци, за да отсееш сред тях хора, които стават. Дори да са 3-4 човека от 100, пак е добре.
По изпитите късат много хора, за последно на ИО (изследване на операциите) скъсаха 70 човека от 100 на писмен. И мене ме скъсаха, но си го заслужих :) Трябва още да късат и да махат утайките. Иначе преподавателите по повечето предмети са добри и обясняват добре, но не като за идиоти. Няма да коментирам полезността на предметите, само ще кажа, че това не е училище. Човек има избор дали да ходи на лекции и дали да учи даден предмет. Ако не му е интересен примерно математическия анализ, избутва го с 3, колкото да му се махне от главата и продължава напред към по интересни неща.
По програмиране съм особено доволен от асистентите, много практични и полезни неща съм научил от тях, много алгоритми и идеи, които прилагам в кода, който пиша. Лектора обаче е зле, той не преподава, а рецитира. Но все пак е университет, както казах, имаш избор дали да ходиш на лекции. Става въпрос за ФМИ в СУ, специалност информатика. И като цяло съм доволен от обучението си.

от ncuxap (338 точки)


0
Когато бях на стаж във Франция, първото нещо, което запомних от ръководителя си беше "Най-страшното нещо, което може да ти се случи, е да попаднеш в пасивна среда. Точно това е проблемът на университетите в България." И си е напълно прав - когато хората около теб са мотивирани и напредват и ти се стремиш към същото, но ако, както е случаят с родните ни университети, учиш, мотивиран си, но се оказва, че колегите успяват без труд да изкарат същите резултати (с преписване, чужди курсови), че даже и по-добри. Това е доста демотивиращо и ти се усешащ,че малко по малко започваш да пропускаш по някое домашо и т.н.(най-малкото).
Това е едно на ръка. Другото което е, че образователната система си седи на едно ниво, преподавателите си преподават един и същи материал с години и си го въртят, все едно нищо не се променя. Да не говорим за предметите, които никога няма да ми потрябват, но бяха включени в програмата... (а те не бяха 1-2, за жалост). Естествено, че и хората са си виновни, но и в системата си има доста пропуски.

от mariq88 (232 точки)