[WP] 10 Съвета от бранша


23

До колегите, които ръчкат по WordPress, няколко съвета от някой, който е ръчкал малко повече и си е блъскал главата в стената, докато направи тунелче там:

1. WordPress се пише с главно 'P'. На някоя от лекциите го споменах, не знам дали мога да обясня колко точно е важно, но Matt - създателят - прави лоши неща на хората, които не го пишат правилно. Когато работя с подизпълнители, също игнорирам всички, които не го пишат правилно. Тезата е проста: ако платформата, в която се водиш разбиращ, не можеш да спелуваш правилно - то това никак не прави добро първо впечатление.

2. Gmail - част от хората в курса имат мейли в abv.bg. Пак не прави добро впечатление, тъй като платформата не е особено стабилна, надеждна и професинална. Дори да не е конкретно Gmail - мейлите са важен фактор от работата, използват се постоянно и е добре да има надежден източник на информация, който да се грижи за комуникацията с клиенти, колеги, партньори.

3. LinkedIn - направете си такъв. Не е от пределно огромно значение за WordPress конкретно, но си трябва. Текущата ми работа например беше с кандидатстване през LinkedIn - имаше бутонче 'кандидатствай с LinkedIn', цъкнах го и вече си бях пратил CV-то там. Оттам нататък вече имаше интервюта и самата работа.

4. Twitter - повечето WordPress хора ползват Twitter. Лесен и удобен източник на информация е, има десктоп и мобилни версии и, най-вече - може да се свържете публично с хора от индустрията, без да е необходимо да ги познавате лично, да са ви приели в приятелска листа или каквото и да било. Контактът с важните хора става далеч по-лесно. Може да задавате въпроси директно на автори на теми и плъгини или хора от ядрото и в общия случай те ще отговорят.

5. Събития - събитията имат и образователна цел, но по-важната такава е, т.н. 'networking' - сблъсък с хора от бранша. За тези от вас, които могат да си го позволят - пътуванията в близки WordCamp-ове играят невероятна роля в развитието. Ясно е, че събития в Китай, Австралия или САЩ са скъпи, но в началото на юни например има WordCamp в Румъния - не е толкова сложно да се съберат 4 човека и да отидат с една кола на събитието, да срещнат хора от целия свят в бранша и евентуално да започнат remote работа за добра фирма или човек навън. Също така и онлайн сбирките са интересни, защото се обсъждат в IRC или Twitter.

6. Отворени сбирки - има различни дискусии в IRC, Twitter, Google+ и прочие, които са свързани с общността. Тъй като платформата е с отворен код, хората са длъжи да дискутират всичко отворено. Това помага доста за това да сте наясно какво и кога ще се случва за напред и дори да консултирате хора какво не трябва да правят, тъй като ще навреди на бизнеса им при следващата версия на WordPress.

7. Логове на ядрото, последни теми и плъгини - тъй като в WordPress.org има логове на последните комити на ядрото, както и последните плъгини и теми, може да се поглежда кода на всички тях. В началото е малко трудно и досадно, но след 2-3-4 седмици се свиква и се придобиват добри практики как се правят нещата, какви проблеми се решават и какви неща се оправят, за да стане платформата по-добра. 

8. Взаимопомощ - помогни на другарчето, за да помогнеш на себе си. Някои от най-големите експерти в бранша са споделяли, че са научили PHP и WordPress покрай помагането във форуми. Как? Лесно - някой има проблем, виждаш темата във форума, ровиш се и тестваш локално, решаваш проблема, помагаш на юзера и си научил нещо ново. След няколко месеца вече имаш опит в конкретни ниши в платформата, които помагат за по-нататъчно развитие. Същевременно и проблемите на хората могат да доведат до идеи за плъгини, които да се пуснат безплатни (с платени консултации) или платени, което да генерира и някакъв доход.

9. Споделяне на знания - това е разширение на стъпка 8, в която се говори на сбирки, WordCamp-и и прочие и се споделят знания. Ако сте стигнали до момента, в който вече изкарвате някакъв доход от отворена платформа, съвсем логично е да подпомагате на общността със споделяне на собствени знания. Споделянето на знания, когато са грамотни, показва увереност и компетенция и води до бизнес взаимоотношения между бизнеса и консултант, който може да оперира с платформата по адекватен начин.

10. Pet project ( http://en.wiktionary.org/wiki/pet_project ). Проект, който ви върши работа в ежедневието и може да се 'построи' на WordPress. Това може да е по-голям блог или система, която развива някаква услуга или продукт. Това е най-приятният начин да се научи дадена платформа, тъй като целта е благородна и лична и в общия случай обучението е по-мотивирано и има по-малко главоболия. Независимо от това дали имате работа, университет или нещо друго, pet project-ите се правят в свободното време, реализират продукт/услуга, която се ползва в последствие и в процеса на работа се учат много неща. 

Ако някой друг има панацея или философски камък за развитие, нека го сподели в коментарите по-долу. 


в CMS системи (2013) от Mario Peshev (0 точки)


Отговори



5
Може би всичко това стъпка по стъпка. Някои стъпки се правят бързо е веднаго, но за другите се изисква натръпване на знания и опит продължително време.
Наков

от svetlin.nakov (31978 точки)


0
подредени са горе-долу в такъв ред, но иначе съм напълно съгласен

от Mario Peshev (0 точки)


3

Всъщност ми се струва, е Марио подрежда не чак толкова tech списък, а по-скоро overall activity list. И не мога бъда по-съгласен с всички отправни точки, които посочва.

1. Покрай точката с linkedIn се сещам за още нещо важно, свързано с нашата online лична карта - внимавайте какво пускате чрез публичните си профили. Всеки от нас живее с nickname в нета. А е изключително лесно да се изкопае дъълга история на този nickname. Имам спомени за един старт клиент на какви снимки бях попаднал и колко ми беше смешно на следващата ни среща...

 

Когато се обвържете с професионалното си "аз" онлайн, бъдете много сигурни какво стои зад вашата онлайн персона, защото връзки към sladur, снимки във fb и какво ли още не неособено адекватно към професионалния ви кръг се изкопава от клиенти, работодатели, колеги и т.н.

 

2. По-широк кръг от интереси - докато сте фокусирани в една посока, следете възможно най-много сфери около това, което в момента ви интересува. Например - ако бъхтите в разработването на WP plugins&themes и това ви е главния фокус, не изпускайте луупа на SEO и въобще дигиталния маркетинг. Следете блогове за уеб и ui/ux design. Хвърляйте по едно око на gadgets потоците. Следете какво се случва в enterprenuership и startup областта. Дори и да са ви далечни - добре е да знаете за какво се говори. 

В по-практическа насока:

2. Freelance - нещо, което отчитам като своя грешка, че не задвижих преди години на по-сериозно ниво. Когато не работите и времето е ваше - фрийлансинга е огромен извор за саморазвитие. Особено в сегашно време, докато сте бизи с академията/университета и има хора, за които все още не е 100% необходимо да са 9-17 на работа. Независимо каква експертиза имате в момента, винаги има проекти, които чакат. Има проекти, които в момента се развиват и имат нужда от ентусиасти с време, които да контрибутират. Веднага се сещам за ralev.com и umno.bg - човека ще прегърне всяка идея и споделено развитие на сайта. По едно време следях http://desbar.com/ - designers <-> developers бартер сайт. Ресурси за фрийланс има толкова, колкото дори и не можем да си представим.

3. Марио го е посочил, аз да го повторя, дори и за себе си, че да си го вкарам в главата - pet project, или роди ли ви се идея за app, действайте я докато все още можете. Първата, втората, четвъртата няма да са супер, но петата ще е уникална. хрумне ли ви нещо - лист хартия, evernote, docs, диктофон - запишете я, мислете я и я започнете. Дори и в БГ има толкова много възможности да представите идея и да намерите подкрепа. Когато не сте притиснати от мениджмънт и заплащане, можете да сътворявате глупост след глупост, докато избистрите следващия game-changer.


от nickeyz (878 точки)


0
Добри добавки отгоре - само да добавя и аз, че е важно да има разпределени интереси и да сме наясно за странични фактори, но не е добре да се 'разпръскаме' на няколко места и да нямаме фокус никъде. Най-добре е да има специализация в 1-2 платформи/технологии и постоянен лек досег до повечето релативни такива.

от Mario Peshev (0 точки)